Friday, November 9, 2012

RESULT EXAM


Debaran Result Exam


Debaran menunggu keputusan peperiksaan sememangnya perkara yang biasa bagi para pelajar. Aku juga pernah merasai perkara sebegitu, SEMALAM..haha. Aku tak boleh tidur disebab risau kerana aku tahu aku tidak memberikan yang terbaik pada peperikasaan aku yang lepas. Sudahlah aku berada di semester akhir pengajian, kalau tidak lepas macam mana? Korang pula macam mana? Mesti ada yang seperti aku, tidak keruan menunggu keputusan exam kan?
Akhirnya, bila result keluar, barulah kelegaan bertapak dihati masing-masing. Itu bagi yang lulus semua, dan bagi yang cemerlang, berbunga-bunga membawa ke mimpi. Bagaimana pula yang gagal? Hmm, kita sebagai kawan kenalah menenangkan hati rakan-rakan kita yang tidak bernasib baik agar dapat menguatkan semangat mereka dalam tempoh 'berkabung' ini. Bagi yang tidak pernah gagal, mereka mungkin tidak tahu bagaimana perasaan apabila mengetahui kegagalan yang di alami. Disinilah empati serta sikap mengambil berat diperlukan agar tidak menambahkan lagi beban perasaan rakan kita yang tidak bernasib baik itu.
Namun sebenarnya, gagal sekarang tidak semestinya gagal pada masa depan. Ia memberi pengajaran dan mematangkan hidup kita. Dan semestinya, kita akan lebih beringat agar pisang tidak berbuah dua kali. 
Dah lari dari topik, debaran result exam kita..haha. Ala..korang mesti boleh faham kan apa yang aku maksudkan. Hidup kita ni penuh dengan penantian dan debaran bagi menunggu keputusan, keputusan UPSRlah, SPMlah, STPMlah, result for every sem dekat Universiti lagi, keputusan temuduga kerja lagi, ujian saringan penyakit la, banyak la ujiannye... Tabahlah kita menghadapinya...
(-.-")

No comments:

Post a Comment