Thursday, November 8, 2012

Ikan Patin Masak Tempoyak

Ikan Patin Masak Tempoyak


Tiba-tiba aku teringin nak makan ikan patin masak tempoyak. Terbayang-bayang aku keenakan rasa, masam-masam sedapnya gulai, kelembutan isi Ikan Patin dan kenikmatan sewaktu menjamahnya.
Sebenarnya, walaupun aku tinggal di pahang, mak pun orang pahang, memang orang pahang la senang cerita, aku tak pernah jemu dengan masakan orang pahang, terutamanya ikan patin gulai tempoyak ini. Tidak kira samada mak aku yang buat, di kedai makan, atau di kenduri, memang ikan patin masak gulai tempoyak memang mengecurkan air liur sesiapa yang melihatnya, aku tidak terkecuali. Memang tidak dinafikan kesedapan sesuatu masakan itu bergantung pada kemahiran tukang masak dan bahan masakan yang cukup, kerana itulah juga terdapat sesetengah kedai makan yang menyediakan masakan jenis ini yang kurang 'menyengat' atau tidak kena langsung dengan status masakan ikan patin gulai tempoyak yang sepatutnya sedap sehingga menjilat jari. Kerana itulah bagi sesiapa yang mahu merasa keenakan ikan patin masak tempoyak, mereka haruslah pergi ke tempat yang benar-benar terkenal dengan penyediaan ikan patin gulai tempoyak yang enak, contohnya di kedai makan di Temerloh yang berdekatan dengan tepi sungai Pahang. 

Bagi yang tidak mengetahui, rasa isi ikan patin juga dikatakan berbeza antara patin kolam, sangkar dan sungai. Ini kerana pebezaan persekitaran dan pemakanan ikan tersebut. Kesedapan isi ikan boleh diletakkan berdasarkan ranking atau nombor. Pertama ikan patin sungai, iaitu ikan patin liar yang di tangkap segar dari sungai, jenis juga memainkan peranan seperti patin buah dan patin muncung. Kedua, patin sangkar yang dibela di tepi sungai, di dalam sangkar (seperti namanya). Dan akhir sekali, patin kolam yang kurang digemari kerana rasanya yang kurang sedap.

3 comments:

  1. suke sgt2 ikan patin masak tempoyak.. <3<3<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom g makan..teringin sangat-sangat da nie..hehe

      Delete
  2. cuba ko buat sendiri ... pastu bagi resipi ... hehe

    ReplyDelete